Többször fogalmazódik meg az a kérdés, miért van az, hogy vannak sportolók (gyakran épp a legjobb képességűek), akiket az edzéseken nem kell noszogatni. Vagy a mindennapi emberek közül egyesek miért érzik lételemüknek a mozgást, míg mások olyan lusták, hogy csaknem lehetetlenség rábírni őket bármilyen sportra. Vajon a végzet döntött arról, ki-melyik csoportba tartozzék? Vagy az egyén is tehet azért, hogyan élje le az életét?
Aki a tudományban inkább hisz, mint a sorsban, gyakran azonosítja a végzetet a génekkel. Olvasott valamit az öröklődésről, s egyébként is, könnyebb azt mondani, hogy „hát így születtem, nincs mit tenni”. Könnyebb kifelé hárítani a felelősséget. Ez az út csak akkor járható, ha felületesek az ismereteink!
Az öröklődés fogalma 3 szinten értelmezhető:
- Genetikai állomány örökítése = biológiai öröklődés. Ez a legszűkebb értelmezés, amely azon alapszik, hogy a szülők génjeik és kromoszómáik felét átadják az utódjaiknak.
- Minta öröklődése = imprinting. Ez az etológia körébe tartozó fogalom, amely különösen a korai fejlődés során a szülőktől, elsősorban az anyától látott viselkedésformák utánzását jelenti.
- Az ember létrehozta a szociokulturális öröklődést, amely a nevelésen keresztül érvényesül.
Az emberi tulajdonságok megnyilvánulása – genetikában fénnek nevezzük a megnyilvánuló jelleget. A humángenetika alaptörvénye szerint a gének és a külső tényezők egymásra hatása során valósul meg. Vagyis, a rendszeresen sportoló, „edzett” szülőktől származó gyermek valószínűleg jobb géneket kap a sportolás irányába. Az is igaz, hogy már csecsemőként észleli: a szülei rendszeresen sportolnak. Ehhez adódik azután a nevelés, ami természetesen ugyancsak a testmozgás szeretetét sugallja az említett családban.
Sport és genetika
A 3 tényező együttesen határozza meg, hogy felnőttként mennyit sportol majd a gyermek. Mindebből nyilvánvaló az is, hogy a gének nem a végzet hordozói, a külső tényezők (pl. neveltetés) rengeteget módosíthatnak a megnyilvánulásukon.
Végezetül az izgalmas kérdés: „miért a legtehetségesebbek a legszorgalmasabbak az edzésen”? A tehetség dinamikája lényegében azonos a fentiekkel, azonban létrejöttéhez 4 belső tényező szükséges, amelyek egyike épp a motiváció, vagyis a szorgalom. Ez az az igény, hogy a tehetség céljait megvalósítja, a képességeit felszínre hozza.
Persze a külső tényezők itt is fontosak, hiszen a jó testi adottságok, az egy területen kivételes képesség, motiváció és nevelés, iskola és kortárscsoport csak egyéb feltételekkel együtt hozhat létre rendkívüli teljesítményeket.
A mi feladatunk tehát, hogy felismerjük és segítsük a tehetségek kibontakozását. Legalább ilyen fontos azonban, hogy az imprinting és a nevelés kapcsán a mozgás, az egészséges életmód szeretetét örökítsük át. Rajtunk áll a lehetőség, hogy tegyünk a saját és a gyerekeink testi és lelki egészségéért!