A szerelem „termĂ©szete” (2.)

Az bizonyos, hogy sokan, sokfélét keresnek a szerelemben. De bármi legyen is a fő cél, egyvalamit biztosan kapnak: tükröt önmagukról. A párkapcsolatban láthatjuk meg leginkább önmagunkat, szembesülhetünk erényeinkkel, de hiányosságainkkal is. Persze, a nárcisztikus ember eleve tükröt keres, de olyat, ami gyönyörűnek mutatja őt. Ha mást lát, akkor a tükör a hibás: összetöri vagy eldobja azt.

Mindenki boldog, harmonikus házasságra/párkapcsolatra vágyik. Mégis, a házasságok fele válással végződik, holott állítólag szerelmen alapult. Sok esetben azonban hamar jön a kiábrándulás, megkeseredés és gyűlölködés. Vajon a jó házasság egy vakszerencse műve csupán?

Könnyebb sajnálni magunkat, hogy szerencsétlenek vagyunk a szerelemben, mint belenézni a tükörbe és mélyebb önvizsgálatot tartani. Abban az értelemben is, hogy valóban szerelem van-e a lelkünkben? Mindenki vágyik arra, hogy szeressék, de érdemes Arisztotelészt olvasni, aki szerint ez nevetséges egy olyan ember részéről, akiben nincs semmi szerethető.

A szerelem szintjei

A szeretetnek/szerelemnek annak tartalmassága és mélysége alapján több szintjét különböztethetjük meg. Az ókori görögök sok szóval írták le ezt a fogalmat. Ezekből 3 típusnak egyszerre kell jelen lennie ahhoz, hogy arra házasságot építhessünk. Ezek a típusok az alábbiak:

  • Eros jelenti a testi szerelmet, amelyet a számunkra kĂĽlsĹ‘ indĂ­t be. Ez a kĂ©mia, amelyet akár Petri-csĂ©szĂ©ben is keverhetnĂ©nk: kiszámĂ­thatatlan Ă©s mĂşlandĂł. A maga mĂłdján Ă©rtĂ©kes, de igen szeszĂ©lyes, akár csak Eros, a szerelem istene.
  • Philia azt a vonzalmat jelenti, amit a másik szemĂ©lyisĂ©ge Ă©s karaktere vált ki. Itt már nem a másik testĂ©t, hanem annál mĂ©lyebb tartalmat szeretĂĽnk meg. Kölcsönös vonzalom szĂĽletik. Ă©s közös Ă©rtĂ©kek, hűsĂ©g jellemzi ezt a szeretetet. Erre tartĂłs kapcsolat Ă©pĂ­thetĹ‘.
  • Az Agape a szeretet legmagasabb szintje, amikor adni Ă©s áldozni vagyunk kĂ©szek a másikĂ©rt. KĂ©t alapvetĹ‘ ismĂ©rve az önzetlensĂ©g Ă©s az elkötelezettsĂ©g. Azaz, a legjobbat akarom neki, keresem az Ĺ‘ Ă©rdekĂ©t Ă©s bármi törtĂ©nik is, megmarad a szeretetem. Ez az a szeretet, amirĹ‘l Pál apostol a korinthosziakhoz Ă­rt levele szĂłl. Minden más Ă©rzĂ©stĹ‘l kĂĽlönbözik abban, hogy van benne tudatosság, azaz döntĂ©s a hűsĂ©grĹ‘l Ă©s az elkötelezĹ‘dĂ©srĹ‘l. Spirituális szint, ahol nem elvakultan tökĂ©letesnek látom Ĺ‘t Ă©s magamat, hanem elfogadom Ĺ‘t Ă©s magamhoz engedem teljes egĂ©szĂ©ben. Sajnos, ez a szint kevĂ©s házasságra jellemzĹ‘, mert a szemĂ©lyisĂ©g megfelelĹ‘ fejlettsĂ©ge nĂ©lkĂĽlözhetetlen hozzá.

Az Agape, mint egy alap képezi a piramist, amelyre az előbbi két szint épül, és egy biztos, erős vár a házassághoz.

  • Ludus jelenti a játĂ©kos szerelmet. Ez nem csupán a kamaszokra jellemzĹ‘, de ha megĹ‘rizzĂĽk kapcsolatunkban, akkor mĂ©g gazdagabbá teheti azt. Ne fĂ©ljĂĽnk bolondozni, pajkoskodni egymással.
  • Pragma a megĂ©rtĹ‘, összetartĂł szeretetközössĂ©get jelenti, ez a hosszĂş távĂş szeretet. FĂ©lszavakbĂłl is megĂ©rtik egymást, magas a tolerancia, empátia Ă©s kompromisszum-kĂ©szsĂ©g. Mindennap teszĂĽnk Ă©rte, hogy hosszĂştávon lehessĂĽnk egyĂĽtt. Az Ăłkori görögök szerint ez a legmagasabb szintű szeretet.
  • Philautia az önszeretetet jelenti, amelynek egyik Ă©rtelmezĂ©se a nárcizmus. Ez önzĹ‘ Ă©s tĂşlzott önszeretet, ami a párkapcsolatban gyengĂ­tĹ‘ elem. A másik Ă©rtelmezĂ©s viszont szĂĽksĂ©ges ahhoz, hogy valĂłban szeretni tudjuk a párunkat. EgĂ©szsĂ©ges önszeretet nĂ©lkĂĽl nem lehetsĂ©ges a másik szeretete.

A Ludus és a Pragma teheti színesé, teljes egésszé a kapcsolatot. Ahol két ember a legteljesebb természetességgel tartozik össze, úgy alkotva egységet, hogy önmagukban is egészek. Összefonódva inspirálják és erősítik egymást, legfőbb céljuk a másik érdekeinek szolgálata.

Scroll to Top